צור קשר

דימוי עצמי נמוך וחוסר ביטחון עצמי

דימוי עצמי חיובי ותחושות של ביטחון עצמי הם אבני יסוד בהתנהלות האישית והחברתית של כל אדם. למעשה הם כל-כך חשובים ובסיסיים, עד כי פגיעה בהם פוגמת באיכות החיים ומייצרת הרבה סבל ותחושות כואבות של חוסר אונים, נחיתות, חרדה ודיכאון.

דימוי עצמי נמוך וחוסר ביטחון עצמי

הערכה עצמית

הערכה עצמית נמוכה וחוסר ביטחון מכתיבים את האופן בו אנו באים במגע עם העולם ומשפיעים על כל מהלך החיים שלנו – על מערכות היחסים שלנו, על בחירת בן/בת הזוג, על היכולת שלנו לממש את עצמינו בכל מובן.

"מצאתי כי אנשים היודעים שהם מועדפים על אימם, מדגימים בחייהם ביטחון עצמי גבוה במיוחד ואופטימיות בלתי מעורערת, אשר לעיתים קרובות מביאה להם הצלחה ממשית"- זיגמונד פרוידעוד בימי פרויד היה ידוע כי קיים קשר ישיר בין דימוי עצמי גבוה להצלחה בממדים שונים בחיים. אינספור מחקרים שנערכו שנים רבות לאחר מכן רק חיזקו והרחיבו ידיעה זו.

מהו דימוי עצמי, ביטחון עצמי ושיפוט?

דימוי עצמי מתייחס לאופן בו אדם תופס את עצמו על איכויותיו וכישוריו. ביטחון עצמי – האמונה של אדם בעצמו וביכולותיו – הינו נגזרת ישירה של הדימוי העצמי. דימוי עצמי חיובי מהווה בסיס איתן (מאין עוגן פנימי) ליציאה אל העולם ולהתנהלות במרחב אינסופי של אפשרויות העומדות בפנינו. הדימוי העצמי של האדם מכתיב במידה רבה את האופן בו יתמודד עם החיים. כאשר אדם מעריך את עצמו, מערך המחשבות והפרשנויות הפנימיות שלו ביחס לעצמו הינו חיובי. כך גם התייחסותו לעצמו כאשר הוא נכשל, חושש, נכנס לוויכוח – במובן מסוים הוא נותר 'חבר' של עצמו ובכך מקבל את הכוח להתמודד.

מהו דימוי עצמי נמוך?

לרבים רבים מאיתנו, ישנו דימוי עצמי נמוך ואף שלילי. משמעות הדבר היא שמערך המחשבות והפרשנויות הפנימיות שלנו ביחס לעצמינו הוא ביקורתי ושלילי. במקרים אלה (שהם מאוד מאוד נפוצים) אנו מתייחסים אל עצמינו באופן שיפוטי ואף פוגעני. מחשבות כגון "אין סיכוי שאצליח, אני דפוק", "הוא בחיים לא ירצה להכיר אותי, אני לא שווה" וכדומה משפיעות על הבחירות שלנו ומכתיבות את האופן בו נפעל – ובכך בעצם בוראות את המציאות אשר מחזקת את האמונות האלה. באופן טראגי, בעוד כישלונות מחזקים את הדימוי העצמי הנמוך, להצלחות יש פחות השפעה עליו. חשוב לציין כי אין קשר של ממש בין הדימוי העצמי של אדם לבין תכונותיו בפועל – כך יכול להיות אדם בעל IQ גבוה במיוחד שירגיש טיפש (ולהיפך), אישה יפיפייה שתרגיש מכוערת וכן הלאה.

מה הן הסיבות לפגיעה בדימוי העצמי ובביטחון העצמי?

האם אנו נולדים עם דימוי עצמי נמוך? ממש כמו תכונות אחרות, גם כאן עולה השאלה אם מדובר בתכונה מולדת או נרכשת. חוקרים רבים סבורים כי קיים קשר מסוים בין הדימוי העצמי של האדם למבנה האישיות שלו, אך נראה שישנה השפעה סביבתית רבה לכיוון בו הדימוי העצמי יתפתח. ליחסים המוקדמים (בעיקר עם ההורים) כמו גם לחוויות חיים (בדגש על חוויות מתקופת הילדות) השפעה מכרעת על הדימוי העצמי והביטחון העצמי. סביבה שיפוטית וביקורתית הינה מצע להתפתחות דימוי עצמי נמוך.

במקרים רבים ניתן לראות כי אדם אשר גדל בבית שיפוטי בילדות, הפנים את משפטי הביקורת של הוריו והוא ממשיך להתייחס אל עצמו באותו אופן שיפוטי בו הם התייחסו אליו. במצבים רבים, אירועים מהילדות יכולים להשפיע על האופן בו האדם תופס את עצמו לאורך כל חייו (כלומר חוויה שילד חווה בחצר בית-הספר בכיתה א' יכולה להשפיע על האופן בו יתפוס את עצמו בגיל 80). לעיתים חוסר הביטחון הרסני כל-כך עד כי ישנה פגיעה משמעותית בתפקוד ובאיכות החיים שלנו.

מה הן ההשפעות של הדימוי העצמי הנמוך?

ביטחון עצמי ירוד ויחס שלילי לגבי עצמנו ולגבי מצבי חיים שונים, גורמים לפגיעה משמעותית באיכות חיינו, להימנעות ממצבים חדשים ולחבלה ביכולת שלנו להתקדם ולהצליח. ערך עצמי נמוך עלול לפגוע במישורים רבים בחיינו, ובין השאר לגרום לקשיים חברתיים וזוגיים, לפחדים ופוביות, לחרדות, דיכאון והפרעות אכילה.  לדימוי העצמי שלנו, כמו גם לביטחון ביכולות ובחוזקות שלנו, יש את היכולת לעצב ולהשפיע על האינטראקציות שלנו עם הסביבה. כאשר אנו חשים חסרי ערך, לא נוכל לאפשר לעצמנו צמיחה והתקדמות. דימוי עצמי נמוך מהווה מחסום כנגד יצירת קשרים פעילים ובונים עם אחרים. הוא מתווה התנהגות של הימנעות מיחסים, או של כניסה לקשרים הללו מנקודת מוצא שאינה שוויונית. אם אנו חיים בתחושה כי אנו לא ראויים לאהבה, כיצד נוכל לקיים מערכות זוגיות? להתקדם ולהצליח. אין אדם הפטור מכישלון, כולנו מתמודדים עם אירועים המאתגרים את התפיסות שלנו לגבי עצמנו, ומעמידים בספק כישורים ויכולות אישיות. עבור אנשים מסוימים, מדובר באירועים פרטניים אשר אינם מעידים על הכלל (מדובר באנשים שהדימוי העצמי הבסיסי שלהם הינו חיובי). אולם עבור אלו הסובלים מדימוי עצמי נמוך, הכישלון הנקודתי מאיר זרקור על נקודות החולשה ומעצים אותן ביחס לנקודות החוזק, וכן מנבא כישלון עתידי. זו מאין נבואה אשר מגשימה את עצמה וגורמת למעגל של סבל ותסכול.

האם ניתן לטפל בדימוי עצמי נמוך וחוסר ביטחון עצמי?

ביטחון עצמי נמוך אינו "גזירת גורל" וישנן דרכים רבות לסייע לאדם לשנות אותו ובכך לשפר באופן משמעותי את איכות חייו. ההבנה שלנו כיום הינה שהדימוי העצמי נשען על אמונות ותפיסות מופנמות ועל כן הוא בר שינוי. הטיפול הפסיכודינמי, והטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי מציעים כלים אפקטיביים בהתמודדות עם דימוי עצמי נמוך וחוסר ביטחון עצמי:

  • הטיפול הפסיכולוגי הקלאסי (פסיכודינמי) – מניח כי הדימוי העצמי הנמוך הינו תולדה של חוויות חיים כואבות, בחלקן לא מודעות אשר הביאו להפנמה של הדימוי השלילי (במקרים רבים משמש הדימוי העצמי כמנגנון הגנה מפני פגיעות). בתהליך של reframing – הגדרה מחדש של מצבים וחוויות מתוך חיבור לרגשות הקשים, ניתן לשנות בהדרגה את הדימוי העצמי של האדם ולסייע לו לאמץ התייחסות מקבלת ואמפטית יותר כלפי עצמו.
  • הטיפול הקוגניטיבי – התנהגותיCBT ,מסייע לאדם לאתר את מערך המחשבות וההתנהגויות המזיקות אשר משמרות את הדימוי העצמי הנמוך. בניית מערך מחשבתי והתנהגותי אדפטיבי יותר יכול לסייע לאדם לשקם את הדימוי העצמי שלו.

אביגיל רייניך – פסיכולוגית קלינית – טיפול במצבים של דימוי עצמי נמוך

מרבית האנשים שהגיעו אלי לטיפול לאורך השנים, סבלו במידה זו או אחרת מדימוי עצמי נמוך וביקורת עצמית (בשילוב קשיים אחרים). מניסיוני, טיפול המשלב מספר כלים טיפוליים יסודיים משלימים – טיפול פסיכולוגי קלאסי (פסיכודינמי), טיפול קוגניטיבי-התנהגותי ווויס דיאלוג – הינו אפקטיבי מאוד למצבים של דימוי עצמי נמוך. עם זאת, בשנים האחרונות אני רואה יותר ויותר עד כמה הוויס דיאלוג, מסייע בהתמודדות עם הביקורת העצמית והשיפוט העצמי באופן יעיל, המאפשר טרנספורמציות אמיתיות אצל אנשים – תנועה ממקום של שנאה ויריבות עצמית למקום של קבלה וביטחון.

צור קשר
גלילה למעלה דילוג לתוכן