צור קשר

טיפול CBT – טיפול קוגניטיב התנהגותי

אין אדם שלא חווה לעיתים מחשבות שליליות כדוגמת "אני לעולם לא אצליח", "אני פשוט לא מספיק שווה", "משהו רע יקרה". בתקופות של חוסר ודאות או חוסר שליטה, אנו חשים רגישים וחסרי בטחון במיוחד, ואז נוטות המחשבות הללו להתגבר.

CBT

מהו כוחן של מחשבות שליליות?

במקרים רבים נוצרת התנהגות של הימנעות כתוצאה ממחשבות אלה. מחשבות והתנהגויות שכאלה הינן טבעיות לחלוטין כאשר הן פוקדות אותנו מעת לעת ואינן פוגעות בתפקוד ובאיכות החיים שלנו. אולם מה קורה כאשר הן הופכות לתכופות יותר ויותר, משבשות את חיינו ומייצרות חרדה ודיכאון? אנשים רבים סובלים מנוכחותן של מחשבות שליליות באופן יומיומי. רבים מספרים כי רצים להם בראש 'תסריטים' שליליים מעוררי חרדה החוזרים על עצמם ולא מרפים, מתחושות גופניות לא נעימות ומרצון כללי להימנע ממצבים של חוסר שליטה או אי ודאות. במקרים רבים ישנם גם דימוי עצמי נמוך, דיכאון או הפרעות כפייתיות שונות. כיום, ישנו טיפול יעיל למצבים אלו – טיפול הCBT.

מהו טיפול קוגניטיבי התנהגותי - CBT?

טיפול CBT מושתת על האמונה כי 'המחשבה מייצרת מציאות' וכי במקרים רבים, דפוסי חשיבה מעוותים מובילים לדפוסי התנהגות לא אדפטיביים. לפי תפיסה זו, על מנת ליצור שינוי אצל הפונה, יש צורך בשינוי דפוסי החשיבה ותפיסת המציאות (הקוגניציה), לצד צורך בלמידה ובתרגול של דפוסי התנהגות חדשים ואדפטיביים (האספקט ההתנהגותי). מדובר בטיפול ממוקד וקצר מועד, אשר שם דגש על ה'כאן ועכשיו' – דפוסי חשיבה והתנהגות בעייתיים אשר גורמים להפרעות רגשיות, ופחות על העבר והשפעתו על עולמו הרגשי של האדם. הוא מסייע בפיתוח דפוסי חשיבה והתנהגות בריאים באמצעות תרגול מטלות טיפוליות, אשר נועדו להפחית את הצורך בשליטה ופרפקציוניזם, להמעיט במחשבות מעוותות ומטרידות, ולהגביר את הביטחון העצמי והתפקוד הנורמטיבי.

 

הטיפול הקוגניטיבי – הטיפול הקוגניטיבי מתמקד בדפוסי החשיבה של האדם. הטיפול שואף לשנות את האופן בו אנו חווים דברים, באמצעות איתור והכרת דפוסי המחשבה הבעייתיים לצד שינוי הפירוש שאנו מעניקים למחשבות הללו, והחלפתן במחשבות ובתובנות אשר מעצימות ומניעות אותנו באופן חיובי.

 

הטיפול ההתנהגותי – הטיפול ההתנהגותי חותר לשינוי דפוסי התנהגות המזיקים לנו. זאת באמצעות חיזוק התנהגויות מועילות והכחדת התנהגויות שאינן משרתות אותנו ואף מזיקות ופוגעות בתפקוד ובאיכות החיים שלנו. בטיפול אנו לומדים להחליף את הדפוסים הבעייתיים בדפוסי התנהגות חדשים, אדפטיביים ותואמי מציאות. במסגרת הטיפול ההתנהגותי משתמש המטפל במגוון טכניקות כגון טיפול בחשיפה, במסגרתו נחשף הפונה, בהדרגה ובפיקוח המטפל, למצבים אשר זוהו אצלו כמעוררי חרדה. הפונה מקבל כלים מעשיים המסייעים לו ללמוד לשלוט בחרדה ולהתמודד עם מצבים מאיימים.

 

הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי – מענה ממוקד ומוכוון מטרה

בטיפול ה-CBT לפונה תפקיד אקטיבי בתהליך – במהלך הטיפול הוא מקבל מטלות שונות – חשיבתיות או מעשיות, שעליו לבצע בין המפגשים הטיפוליים, בסביבתו הטבעית. מטלות אלה נועדו לסייע לו להפנים את התובנות מהטיפול, לשנות את דפוסי החשיבה וההתנהגות הבעייתיים וליישם את הדפוסים החדשים הלכה למעשה. הטיפול הממוקד, הכלים היישומיים והטכניקות שמקבל הפונה, שלובים יחד במארג הטיפולי, ומסייעים לפונה להתמודד בהצלחה בהווה ובעתיד עם מצבים או בעיות דומות בהם הוא יתקל. בנוסף, הם מקנים לו ביטחון ואמונה ביכולותיו להיות אדון לגורלו.

למי יכול לסייע טיפול CBT?

ייחודו של הטיפול ויעילותו הרבה, מאפשרים לו להוות מענה למגוון רחב של קשיים רגשיים, ביניהם הפרעות מצב רוח כדוגמת דיכאון, הפרעות חרדה ופאניקה, הפרעות אכילה, קשיים בינאישיים ועוד.

אביגיל רייניך – פסיכולוגית קלינית – מטפלת בשיטת CBT

הטיפול בשיטת ה-CBT הוא יעיל ובמקרים רבים נותן תוצאות מהירות ומשמעותיות. לצד זה, מניסיון ארוך שנים עם פונים רבים, אני מוצאת כי נכון יותר לשלב בין מגוון שיטות בטיפול ולא להיצמד לשיטה אחת.

על כן, כאשר אדם פונה אלי לטיפול, אני בונה עבורו תכנית טיפול המותאמת לצרכיו ומשלבת בתוכנית כלים מעולם ה-CBT ביחד עם מגוון כלים אחרים מתחום הפסיכולוגי.

צור קשר
גלילה למעלה דילוג לתוכן