צור קשר

מצבי תקיעות

אנשים רבים מוצאים עצמם במקום בחייהם בו הם חשים שהם במבוי סתום. תחושה זו עשויה להופיע בכל גיל, הן אצל נשים והן אצל גברים. היא יכולה לבוא לידי ביטוי בכל תחום בחיים לרבות, זוגיות, מציאת עבודה, הורות, דימוי גוף, בריאות, יחסים בינאישיים ועוד. 

מצבי תקיעות

למצבי תקיעות אלה יכולים להיות גורמים שונים ומגוונים. המכנה המשותף המאפיין את המצבים האלה הוא השילוב בין חוסר שביעות רצון מהמצב ותחושה של חוסר אונים וחוסר יכולת להשתחרר ממנו ולהתקדם הלאה. בדרך כלל במצבי תקיעות אנשים אינם מצליחים לגייס את הכוחות העצמיים שלהם על מנת לפרוץ את המחסום ולצאת מהמצב הבלתי רצוי בו הם נתונים למצב רצוי. התקיעות מקבלת ביטוי במצב עצמו, במחשבות על המצב ובאופן בו מתמודדים עמו.

מהן הסיבות למצבי תקיעות שונים בחיים?

למצבי תקיעות יש מגוון סיבות, בהן ניתן למנות דיכאון, חרדה, פחד משינויים, דימוי עצמי נמוך, חשיבה שלילית, וקושי בקבלת החלטות. אנשים לעיתים אינם מאמינים בעצמם וחסר להם הביטחון העצמי, האומץ  או הנחישות לקבל החלטה ולנקוט בפעולה שתחלץ אותם מהמצב הבלתי רצוי. לעיתים מצבי התקיעות נוצרים ואף מתקבעים כתוצאה ממגוון חששות לצאת מאזור הנוחות ו"להזיז את הגבינה" לאזור בלתי מוכר וידוע. במקרים רבים ניתן למצוא גורמים עמוקים הקשורים לחוויות העבר המשפיעים גם הם על הקושי להתקדם ולצאת מהמקום התקוע.

מה הם התחומים הנפוצים בהם מצבי תקיעות באים לידי ביטוי?

  • מצבי תקיעות בתחום התעסוקה – קושי בבחירת כיוון תעסוקתי, קושי במציאת עבודה, קושי או חוסר יכולת לשנות מקום עבודה בלתי רצוי.
  • מצבי תקיעות בתחום הזוגיות – קושי במציאת זוגיות, יחסים עכורים ו/או חוסר תקשורת עם בני הזוג לאורך זמן, קונפליקטים בלתי פתורים עם בני זוג, תסכול ממערכת זוגית כושלת או מזיקה וחוסר יכולת להתנתק ממנה.
  • תסכול וחוסר אונים בהורות – מצבים של חוסר תקשורת עם הילדים, בעיות בסמכות ההורית, חוסר יכולת למצוא פתרונות לקונפליקטים בין הורים לילדים.
  • תקיעות בדימוי גוף – חוסר יכולת לרדת במשקל, דימוי גוף שלילי.
  • תקיעות בבריאות – הימנעות מביצוע בדיקות או טיפולים חרף מצבים בריאותיים המחייבים זאת, קושי לשנות אורח חיים לטובת שיפור המצב הבריאותי.

מהי החוויה האופיינית לאנשים המצויים במצבי תקיעות?

אנשים המצויים במצבי תקיעות חשים לעיתים קרובות דכדוך, חרדה, חוסר ביטחון עצמי, בלבול, חוסר אונים, תחושת אין מוצא, חוסר מוטיבציה, תסכול, ייאוש ואומללות. אחת החוויות המרכזיות של אנשים במצבים אלה היא חוסר היכולת לקחת אחריות אישית על חייהם או על המצב בו הם נתונים. במצבים אלה אנשים נוטים להאשים את הנסיבות, את הסביבה או אפילו את עצמם, בכל מה שקורה להם. האשמות אלה אינן מסייעות להם לקחת אחריות על המצב וליזום פעולות כדי להיחלץ ממנו. לעיתים קרובות הם מוצאים עצמם מצפים לגורם חיצוני שישחרר אותם מהסיטואציה הבעייתית בה הם שרויים.

מתי יש לפנות לטיפול פסיכולוגי במצבי תקיעות?

כל אחד מאיתנו מוצא עצמו בשלב זה או אחר בחייו בתחושות תקיעות בתחום כלשהו. איך נדע מתי יש צורך  לפנות לטיפול פסיכולוגי?  יש לפנות לטיפול כאשר התחושה היא כי מצב התקיעות הופך למצב מתמשך, מייצר תחושות שליליות לאורך זמן, מתקבע, ואף פוגע משמעותית בתפקוד ובאיכות החיים.  

מה הן דרכי הטיפול במצבי תקיעות?

קיימות דרכים שונות לטיפול במצבי תקיעות, כאשר המרכזיות שבהן הינן:

  • טיפול פסיכולוגי קלאסי (פסיכודינמי) – טיפול זה מתבסס על ההנחה שמצבי תקיעות קשורים לתכנים בלתי מודעים בנפשו של האדם, שמסיבות כאלה ואחרות, יצרו אצלו את חוסר הביטחון וחוסר היכולת להשתחרר ממצבים בעייתיים ומהרגשות השליליים הנלווים אליהם. הטיפול הקלאסי עושה שימוש במגוון כלים, שנועדו לסייע לאדם לרכוש תובנות אודות הדינמיקות הפנימיות שלו, על מנת להשתחרר ממצב התקיעות ולהתקדם. הטיפול נעשה במסגרת קשר בטוח ותומך אשר מתפתח בין הפונה למטפל.
  • טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) – טיפול ממוקד ותחום בזמן, המבוסס על ההנחה כי מצבי תקיעות הם תוצר של דפוסי מחשבה והתנהגות בלתי יעילים, שהתקבעו אצל אנשים בנסיבות חיים מסוימות. טיפול ה-CBT מתמקד בזיהוי הדפוסים המעכבים הללו ובבניית תכנית טיפולית שתביא לניטרולם. לדוגמה, אצל אנשים רבים הסובלים ממצבי תקיעות ניתן לראות דפוסי חשיבה מוטעים ("אין סיכוי שאצליח לצאת מהמצב", "אין לי את הכוח לשנות את המצב בעצמי", "אין מוצא ממצב כזה"). דפוסי החשיבה האלה יוצרים דפוסי התנהגות שמחמירים את מצב התקיעות – הסתגרות, הרמת ידיים ואובדן המוטיבציה לשינוי. במסגרת טיפול CBT ניתן לזהות את טעויות החשיבה שפיתח האדם המצוי במצב תקיעות ואת ההתנהגויות המקבעות את המצב הזה. במהלך הטיפול, המטפל והפונה מאתגרים את המחשבות המוטעות, בונים מערך מחשבות אדפטיבי יותר ותכנית התנהגותית שתקדם יציאה ממצב התקיעות.    

אביגיל רייניך- פסיכולוגית קלינית טיפול במצבי תקיעות

מצבי תקיעות עלולים לייצר אצל אנשים תחושות קשות של דיכאון, חרדה, ייאוש וחוסר אונים. לעיתים תחושות אלה תופסות מקום משמעותי בחיי היומיום של האדם החש תקיעות ואף מדירות שינה מעיניו. חשוב לציין שבמרבית המקרים, ניתן לטפל במצבי תקיעות באופן יעיל ומקדם. מניסיוני עם פונים רבים שסבלו ממצבי תקיעות, הטיפול המיטבי להתמודדות עם מצבים כאלה הינו טיפול המשלב מגוון שיטות. הכלים המרכזיים שאני כפסיכולוגית קלינית משתמשת בהם הינם בין השאר טיפול פסיכולוגי קלאסי (פסיכודינמי), טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) ווויס דיאלוג.

לאורך השנים למדתי כי אין שיטה אחת שמצליחה לתת מענה נכון לכל אחד ואחת המצויים במצבי תקיעות. כאשר מגיע אלי אדם המתלונן על מצב של תקיעות, אני בונה ביחד איתו, תכנית טיפולית אשר מותאמת לו – למבנה אישיותו, לכוחות הנפשיים העומדים לרשותו, ולמידת החיבור שלו לכלי הטיפול השונים.

צור קשר
גלילה למעלה דילוג לתוכן