צור קשר

משברים בחיים ואובדניים

כל אחת ואחד, נאלצים להתמודד עם קשיים כאלו ואחרים בתקופות שונות בחיים: לחצים כלכליים, פרידות, אובדן של אדם יקר, מחלות ועוד. קשיים אלה מופיעים בחייהם של אנשים בניגוד לרצונם, לעיתים באופן לא מתוכנן, והם דורשים שינויים משמעותיים בשגרת החיים. ההתמודדות עמם מחייבת גיוס של משאבים נפשיים, אשר עלולים להוביל לעומס. עומס זה יכול להוביל למשבר המלווה בתחושות קשות של חוסר מסוגלות או חוסר אונים.

משברי חיים ואובדניים

התמודדות עם משברים ואובדנים

חשוב להבין כי משברים הם חלק בלתי נפרד מחיינו. מינקות ועד זקנה, מעגל חיינו מורכב ממכלול של שלבי התפתחות. בכל אחד מהם המציאות משתנה ואנו נדרשים לבצע אדפטציה, להתאים את עצמנו מחדש אליה. באופן טבעי, חלק מהשלבים אנו גומעים בהצלחה, ואילו באחרים אנו נתקלים בקושי. במצבים מסוימים קושי זה יכול להוביל למשבר.

מהו משבר?

משבר מייצג צומת דרכים, בו נוצרת הפרעה. זהו מצב אותו אנו מגדירים כמלחיץ, אשר מערער את היציבות שלנו, יוצר מתח, חשש, סערת רגשות וקשיי התמודדות. האופן בו אנו תופסים את מה שנחשב עבורנו כמשברי, הוא כמובן סובייקטיבי. מה שנתפס אצל אדם אחד כמשברי, עשוי להיתפס באופן שונה לגמרי אצל אדם אחר.

טבעו של משבר הוא שהוא מופיע בהפתעה. כמעט תמיד ברגע הלא נכון, ללא כל הכנה מוקדמת ובעצימות גבוהה. לכן, במרבית המקרים, כאשר אנו נתקלים במשבר חיים, אנחנו חשים לא מוכנים.

התזמון והעוצמה גורמים לתחושה קשה של הפרעה ואובדן איזון. רבים חווים תחושה של חוסר אונים וקושי. במצב זה נראה כי כל הכלים אשר סייעו לאדם להתמודדות בעבר, אינם יעילים כעת.

מצבים אופייניים בהם אנשים חווים משבר

ישנם מגוון גורמים העלולים להביא אדם למצב של משבר. המכנה המשותף לכולם הוא שהם מייצרים שבר באמונה בעצמי וביכולת להתמודד ולנהל חיים תקינים. לעיתים, משבר נובע מאירוע חיצוני קשה כדוגמת מחלה סופנית, בעיות בזוגיות, בגידה או פטירה של אדם קרוב. במצבים אחרים המשבר הוא תוצר של תגובה פנימית עוצמתית לאירוע חיצוני שגרתי לכאורה – יש החווים משבר בהגעתם לגיל ההתבגרות, כאשר נולד להם ילד ועוד.

ישנם מצבים אופייניים אשר אנשים רבים חווים אותם כמשבריים:

  • משברים הנוצרים סביב שלבי חיים – משברים אופייניים לגילאי ה-30, 40 וכד'.
  • אירועי חיים בעלי משמעות – כדוגמת קידום בעבודה, פיטורים, נישואין, לידה, גירושין, גיל המעבר, גיל הפנסיה וכד'.
  • מצבי תקיעות – פעמים רבות תקיעות מייצרת משבר: קושי בפיתוח קריירה, קושי בזוגיות, קושי לרדת במשקל ועוד.
  • אובדן–  אובדן ההכנסה, אובדן של אדם יקר, אובדן הבריאות.

תגובות אופייניות למשבר

במקרים רבים משבר מסמן נקודת מפנה בחייו של אדם. מחד, הוא מביא עמו קושי ואתגר אשר מייצרים תחושות לא פשוטות, אך מאידך, הוא מציע הזדמנות לשינוי והתעצמות מתוך הקושי.

ישנם אנשים אשר צולחים את המשבר וחוזרים לחייהם ולתפקוד שוטף, לעיתים מתוך תחושה של הישג ומסוגלות. אחרים מתקשים לשוב לשגרה וחשים רגשות שליליים, דיכאון, חרדה, פגיעה תפקודית כגון צמצום פעילות, התכנסות בבית ועוד. לעיתים קיימת פגיעה גופנית המתבטאת בקשיי שינה, פגיעה בהרגלי האכילה וכדומה.

טיפול במשברי חיים

לעיתים נראה כי במצבי משבר מצופה כי נצליח להתמודד לבד, או לחלופין ש"הזמן יעשה את שלו". ישנם מצבים בהם אכן כך קורה. עם זאת, חשוב לומר כי במקרים מסויימים משברי חיים עשויים לגרום למצוקה עזה ולפגיעה תפקודית. במקרים אלה, חשוב לפנות לטיפול ולקבל עזרה. מטרת הטיפול הפסיכולוגי הינה לסייע לאדם לשוב לשגרת חיים תפקודית. בנוסף, מושם בטיפול דגש על מציאת נקודות העוצמה והאושר בחייו של האדם שכן נקודות אלה מהוות עבורו עוגן להתמודדות ולהתחזקות מתוך המשבר.

ישנן שיטות שונות לטיפול במשברי חיים, כאשר המרכזיות שבהן הינן:

 

  • טיפול פסיכולוגי קלאסי (פסיכודינמי) – טיפול זה מתבסס על ההנחה כי חוויית המשבר, כמו גם תפיסת היכולת האישית של האדם, מקורן בתת מודע. כלומר, תכנים בלתי מודעים בנפש האדם, יצרו אצלו את חוסר הביטחון וחוסר היכולת להשתחרר ממצבים בעייתיים ומהרגשות השליליים הנלווים אליהם. הטיפול הקלאסי עושה שימוש במגוון כלים, במטרה לסייע לאדם לרכוש תובנות אודות הדינמיקות הפנימיות שלו ומקורן של תחושות שליליות.
  • טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) – טיפול ממוקד ותחום בזמן, המבוסס על ההנחה כי מצבי משבר הינם תוצר של דפוסי מחשבה והתנהגות בלתי יעילים, אשר התקבעו אצל אנשים בנסיבות חיים מסוימות. טיפול ה-CBT מתמקד בזיהוי הדפוסים המעכבים הללו ובהחלפתם בדפוסי חשיבה חיוביים, המאפשרים התמודדות מיטבית.

אביגיל רייניך – פסיכולוגית קלינית –טיפול במצבי משבר ואובדן

המשפט האומר כי 'מתוך המשבר ניתן לצמוח' אינו רק קלישאה. לאורך שנות עבודתי פנו אלי אנשים רבים אשר חוו מצבים משבריים. במקרים רבים נוכחתי כיצד דווקא מתוך הקושי והסבל, אנשים מצליחים להגיע לפסגות שכלל לא היה אפשרי לדמיין אותן לפני המשבר.

ניסיוני המקצועי הביא אותי להבנה, כי הטיפול האפקטיבי ביותר במצבי משבר הינו כזה המשלב מספר כלים מרכזיים, בהם אני משתמשת: טיפול פסיכולוגי קלאסי (פסיכודינמי), טיפול קוגניטיבי-התנהגותי ווויס דיאלוג.

כאשר אני עובדת עם אנשים המצויים במצבים משבריים, אני שואפת להבין את מקור הקושי ביחד איתם, לסייע להם בהתמודדות עימו, ויתרה מכך, להפכו למקור לצמיחה והזדמנות.

צור קשר
גלילה למעלה דילוג לתוכן